Esto es la Universidad.... pública




Este blog está dirigido a vosotros, los estudiantes que acabáis de llegar a la Universidad. A la Universidad pública. A la universidad de todos. La que costeamos entre todos para que independientemente del nivel de vuestros ingresos familiares tengáis la oportunidad de aprender y de transformar vuestra vida. Para que aprendáis Derecho y, sobre todo, os convirtáis en personas pensantes y críticas, dispuestas a integraros inteligentemente en el mundo que os ha tocado vivir.

En este blog encontraréis primero las instrucciones para sacar el máximo provecho de "nuestro" esfuerzo conjunto a lo largo de estas semanas de clase. Pero también algo más: una incitación permanente a aprender, un estímulo para que vayáis más allá de la mera superación del trámite administrativo del aprobado. Escribía el piloto, escritor y filósofo francés Antoine de Saint Exupéry (1900-1944) en El Principito, que "sólo se conocen las cosas que se domestican". Por eso voy a tratar de convenceros de lo importante que es "domesticar" lo que vais a estudiar. Para que sintáis lo apasionante que es descubrir el mundo a través del Derecho. Pero no del Derecho a secas, sino del Derecho en su trayectoria histórica, en el marco cultural de la civilización en la que aparece. Para que comprendáis como sugería José Ortega y Gasset, que preservar nuestra civilización depende de que cada generación se adueñe de su época y sepa vivir "a la altura de los tiempos".

Para ello cada semana os diré qué tenéis que estudiar y cómo, os proporcionaré lecturas y os recomendaré ejercicios. También compartiré con vosotros pensamientos y consideraciones que vengan a cuento, al hilo de lo que vayamos estudiando.

Tendremos que trabajar mucho, vosotros y un servidor. Pero eso dará sentido a vuestro -nuestro- paso por la Universidad. Será un esfuerzo muy rentable para vuestro -mi- engrandecimiento como personas. Os lo aseguro.

Ánimo, y a por ello.

Un saludo cordial

Bruno Aguilera-Barchet

miércoles, 17 de febrero de 2021

The notions of Nation and State in the European Tradition. 1

 After our first contact we will start this second week with the two first Teaching Guides out of the five you will have to study for the exam of the 18th March. Lets deal in this entry with Teaching Guide 1. 


                 





Teaching Guide nr. 1 deals with "The Origin of European Nations", pages 7  to 16 of your Materials. Please read carefully the text (pages 8 to 13) and then proceed to answer the Concrete questions, understand the Concepts, and answer the General questions. If you have any doubts about any of these, please ask in class. 

As you see you have some dates (Basic Chronology in page 14). The crucial ones are the following: 378, 395, 476, 496, 568, 573, Pope Gregory's Papacy (590-604) and 654. You should learn them by heart as the first part of the exam consist on remembering crucial dates. 

TOPIC FOR DISCUSSION IN CLASS: 

- Do you think that the concept of "nation" is still valid in our today's Global world? Is it compatible with European integration? Is the EU a problem or a solution for nationalistic conflicts within Europe?

Please consider the following aspects: 

1. What was the sense of the word nation during the period of the Germanic kingdoms. 

2. What were the "national legal bodies" in the Germanic kingdoms. You have to distinguish between the principle of personality of the Law and undertsand the meaning of Territorial Law. Consider what happened in the Roman Empire in 212 AD with Roman citizenship and what was the situation after 476 AD. 

3. What was the meaning of the term "nation" in Medieval European Universities (FN 11 and 14). 

4. How the term nation changed in the 19th century according to authors like John Stuart Mill (FN 7) and Ernest Renan (FN 8). 

5. Look at George Orwell distinction between "Nationalism" and "Patriotism" (FN 10). 

6. Consider Geary's position  in the last paragraph (pages 12 and 13) abouth the political use of the past to justify the "rethoric of nationalist leaders". 

7. Consider if they are any links between "racism" and "nationalism". 

Be prepared to discuss in class about the Catalan and Basq issues in contemporary Spain. You can also think of Nationalist issues in the UK (After Brexit) or in Belgium.   And of course the Yugoslav Wars from 1991 to 2001. 


Berlin Olimpic Games August 1936

Barcelona:  Prat Airport October 2019



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